Navigation Menu

Jak działają warzywa na ludzki organizm? Ile jest prawdy w tym, że dziennie powinno się jeść pięć warzyw lub owoców, aby zapewnić organizmowi prawidłową pracę? Niezależnie od tego, jakie jest nasze podejście do kwestii uwzględnienia warzyw i jarzyn w codziennym jadłospisie, warto wiedzieć, iż niepodważalnym faktem potwierdzanym przez lata intensywnych badań naukowców jest zbawienny wpływ omawianych składników na rozwój dzieci oraz dobre samopoczucie i pracę narządów wewnętrznych zarówno maluchów, jak i dorosłych. Warzywa posiadają wiele witamin, mikroelementów, makroelementów oraz minerałów, jakie są niesamowicie cenne.

Poza tym, że warzywa po prostu są zdrowe, to dodatkowo „zapychają” żołądek, co sprawia, że nie tuczą i nie odczuwa się uczucia głodu. Nie musimy więc podjadać, jesteśmy syci i szybciej chudniemy. Warto także dodać, że w odróżnieniu od wielu owoców, warzywa są bezpieczniejsze, jeżeli chodzi o wywoływanie reakcji uczuleniowych. Nie powodują alergii tak, jak innego rodzaju produkty spożywcze, zatem śmiało można je spożywać. Co więcej, część z warzyw może przyczynić się przy dość częstym jedzeniu do dostarczania organizmowi tak dużej ilości węglowodanów, że nie będziemy odczuwać problemów z dekoncentracją, a energię do pracy. Przykładem takich warzyw jest kukurydza, która także stanowi podstawę jeżeli chodzi o wyćwiczenie solidnej pracy naszych mięśni.

Najważniejszą chyba zaletą warzyw okazuje się fakt posiadania w nich sporych ilości wartościowego błonnika. Jest to składnik, jaki powoduje oczyszczanie organizmu z toksyn, z zanieczyszczeń w postaci metali ciężkich. Nie ma także u osoby regularnie jedzącej tego typu składniki spożywcze żadnych problemów z zaparciami. Jeszcze jedna kwestia to to, że warzywa normują pracę jelit, regulując perystaltykę a także korzystnie oddziałują na przykład na żołądek. Wiele z nich pełni rolę swego rodzaju „odkwaszacza”, co jest możliwe poprzez bogactwo potasu znajdującego się w większości produktów roślinnych. Te wyżej wymienione wartościowe składniki występują przede wszystkim w ogromnych ilościach w pomidorach oraz ziemniakach.

Zdrowa zywnosc: Warzywa jak brukselka czy brokuły, papryka
Z thumbs.dreamstime.com

Warzywa mają wpływ także na pozytywną pracę naszego układu nerwowego, wspomagają serce a także regulują ciśnienie. Biorąc pod uwagę takie produkty jak brukselka czy brokuły, papryka bądź rzeżucha, śmiało można rzec, iż jest są to składniki będące kopalnią bardzo wartościowej dla ludzkiego organizmu witaminy C. Pozwala ona na znaczące zwiększenie odporności. Jest to sposób na zredukowanie ran, poprzez przyspieszenie tempa ich gojenia. Co więcej, dostarczając w tak naturalnej postaci, najbardziej przyswajanej, wartościową witaminę C, mamy sposobność w dużej mierze usprawnić proces przyswajania przez nasz organizm żelaza, co jest niesamowicie istotne zwłaszcza u kobiet. Wyżej wspomniane warzywa mają ogromną funkcję także w kwestii jadłospisu dziecięcego – chronią przed anemią. W przypadku warzyw o odcieniach żółci z kolei, możemy mówić o poprawie wzroku.

Wszystkie produkty roślinne w kolorze żółtym takie jak dynia, marchewka czy też kukurydza posiadają sporą ilość substancji zwanej zeaksantyną. Jest to składnik, jaki pozwala na wyostrzenie się wzroku i poprawę jego kondycji. Śmiało można rzec, iż jest to skuteczna ochrona siatkówki oka przed wolnymi rodnikami. Równie cenne są także te rośliny warzywne, jakie zawierają w sobie spore ilości beta-karotenu. Jest on natomiast przekształcany w wartościową dla organizmu witaminę A, jaka pozwala na korzystne widzenie oraz ogranicza pojawienie się schorzenia w postaci kurzej ślepoty.

Regularne jedzenie kapusty, sałaty, selera naciowego oraz jarmużu możliwe jest dostarczenie sporej ilości kwasu foliowego. To jest składnik niesamowicie potrzebny zwłaszcza paniom w stanie błogosławionym. Kwas bierze udział w tworzeniu krwinek czerwonych. Bogactwem wapnia okazuje się natomiast brokuł, soja i rzepa, jakie poprawiają stan naszych zębów oraz kości. Wapń to również składnik, który ma właściwości przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Warzywa strączkowe z kolei umożliwiają właściwą pracę mózgu i rozwój mięśni.

Wpis zawdzięczamy